torsdag 10 augusti 2017

Fösta Utility aktien införskaffad

Som titeln lyder så ha jag ny införskaffat min första utility aktie. Så i detta inlägget försöker jag beskriva hur jag valde vilken det blev.

Började med att leta upp lämpliga kandidater
De jag kände till i min närhet var E.ON och Fortum, sedan hittade jag en lista på "De 10 bästa Utility företagen" från 2016. Så företagen jag började undersöka var:
  • E.ON
  • Fortum
  • Duke Energy
  • Engie
  • National Grid
  • NextEra
  • EDF
  • Enel
  • Dominion Resources
  • Iderdrola
  • Southern Company
  • Hanergy (som inte analyseras eftersom den handlas i Kina)
Jag började som vanligt med att undersöka parametrarna EPS, Dividend och Bookvalue 10 år bak i tiden för att hitta stabilitet. Det första som skrämde mig var hur ostabila de flesta aktier var, nästan alla hade nedåtgående trender i både EPS och Bookvalue vilket inte är något man letar efter som värdeinvesterare.

Jag kommer inte lägga ut alla grafer här, det blir för mycket men det fanns två aktier som hade väldigt fina uppåtgående trender; NextEra och Southern Company. Men utifrån all data från de senast 10 åren samt dagens aktiekurs så sammanställde jag allt i min Benjamin Graham inspirerade tabell för att se vilka aktier som är lämpliga investeringar.

Från tabellen ser vi att Fortum är den enda aktien som uppfyller alla kraven. Det som skrämde mig mest av allt är att det var så få aktier som uppfyllde 5:an, nästan alla har minskat sin EPS de senaste 10 åren. Sen att bara Fortum uppfyllde de finansiella kraven i 2:an var lite skrämmande också. På toppen av det hela så ser vi även hur övervärderade de flesta aktierna är, enbart Fortum om EDF är rimligt värderade. Aktierna som jag ansåg vara stabila handlas för en stor premium och ger en förhållandevis låg direktavkastning, men jag antar att kvalitet kostar.

För mig blev valet väldigt enkelt, jag började läsa mer om Forum, detta verkade ju nästan för bra för att vara sant tänkte jag. Fortum har ju nyligen (2015) sålt av sitt distribution nät i Sverige för en stor premium P/EBITDA  på 18, vilket översätts till en P/E på ungefär 42 till våra stackars pensionärer. Affären resulterade i en vinst för Fortum på ca 5 EUR/Aktie samtidigt så har inte aktiekursen påverkats av detta, lite konstigt tycker jag, eller är det ett guldläge?

Det beror nog på att marknaden väntar på att se vad Fortum gör med pengarna, efter vad jag har läst så kommer Fortum att fokusera mer på sin kärnverksamhet, alltså elproduktion. Och de kommer att satsa extra mycket på vind och vatten. Affären förklarar även varför Fortum har en såpas stor Current Ratio och är den enda aktien som uppfyller de finansiella kraven, som kanske är lite för hårda för Utility företag. 

Fortum verkar lite riskabel ändå, men i jämförelse med de andra aktierna så är det en risk jag är beredd att ta. El behövs alltid och de satsar dessutom på bra el. Dom har även en hög direktavkastning och enda gången de sänkte den var 2007 och 2008, vilket är förståeligt. 

Eftersom Fortum var den enda aktien som uppfyllde och som ens var i närheten av att uppfylla de fundamentala kraven 1-5 i tabellen så är det ingen ide att vänta in på att priskraven 6-8 ska uppfyllas av någon annan aktie. Jag kikade även på EUR kursen och såg att den var i en liten svacka just nu. Jag har även letat efter aktier för att exponera mig mot EUR så idag blev det många flugor i en smäll. Det blev 15 aktier för 14.13 EUR/st och jag känner mig nöjd med köpet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar